Auteur: admin

Verse eieren zijn moeilijker te pellen

Een tip, haal de eieren voor Pasen op tijd als je ze wilt koken, onze eieren “moet” je minimaal één week laten staan, wil je ze goed kunnen pellen.

Eieren die lastig te pellen zijn, zijn vaak kakelvers. Dit komt doordat bij verse eieren het eiwit dicht tegen het vliesje aanzit, en het vliesje zit nog dicht tegen de schaal aan. Pel je het ei dan neem je het vliesje mee en ook direct een deel van het eiwit. Is het ei wat ouder dan zit er wat meer lucht tussen de schaal en het vliesje en tussen het vliesje en het eiwit en dan laat het gemakkelijker los.

Een wit of bruin ei geen verschil van smaak

De realiteit is dat er geen verschil zit tussen bruine en witte eieren.
Ze smaken exact het zelfde en hebben tevens de zelfde voedingswaarden.

Een gemiddeld ei bestaat voor 60% uit eiwit, 30% uit dooier en voor 10% uit eischaal.

De voedingswaarde van een gemiddeld ei (55 gram) zijn als volgt:

Energie 80 kcal Vitamine A 0,11 mg Natrium 75 mg
Water 38,6 g Vitamine B1 0,05 mg Kalium 76 mg
Eiwit 6,7 g Vitamine B2 0,16 mg Calcium 31,2 mg
Koolydraten 0,4 g Vitamine B6 0,06 mg Fosfor 114,4 mg
Suikers 0,0 g Vitamine B11 21 µg Ijzer 1,0 mg
Vet 5,8 g Vitamine B12 0,57 µg Magnesium 5,2 mg
– Verz. Vet 1,8 g Vitamine C 0,0 mg Koper 0,0 mg
– E.o.v. 2,6 g Vitamine D 1,0 µg Zink 0,68 mg
– M.o.v. 0,8 g
Cholestrol 116,4 g
Vezels 0,0 g

Een ei bevat de volgende mineralen: fosfor, kalium, natrium, calcium, magnesium, zink en ijzer.

Een ei bevat ook vitamines: A, B1, B2, B6, , B11, B12, E, D en Biotine.